Jury

przewodniczący jury prof.

Rimantas Armonas

Prof. RIMANTAS ARMONAS

Profesor Rimantas Armonas ukończył Akademię Muzyki i Teatru Litwy w 1975 roku, pod kierunkiem Prof. Silwii Sondeckiene (studentka Mścisława Rostropowicza). Dalsze studia podjął w Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w klasie laureata konkursu Piotra Czajkowskiego – Prof. Valentina Feigina. W roku 1980 zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Mińsku. Od 1978 roku wykłada w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, jest profesorem Katedry Instrumentów Smyczkowych. W latach 2011-2019 wykładał w Uniwersytecie Vytautasa Wielkiego (Vytautas Magnum) w Kaunase. W latach 1986-1988 wykładał w Narodowym Instytucie Muzyki w Algierii (L’Institut National de Musique d’Algérie). W latach 2000-2011 był Kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych w Kaunaskim Wydziale Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru. Od 2018 roku jest przewodniczącym Katedry Kameralistyki tejże uczelni.

Rimantas Armonas jest jednym z najwybitniejszych litewskich wiolonczelistów. W 2018 roku otrzymał Nagrodę Kultury i Sztuki Rządu Republiki Litewskiej. Regularnie koncertuje w  charakterze solisty, jak również jako członek wielu zespołów kameralnych. Występował w  Niemczech, Kanadzie, Japonii, Francji, Austrii, Holandii, Finlandii, Hiszpanii, na Węgrzech, w  Singapurze, Szwecji, Algierii i innych krajach. Brał udział w prestiżowych festiwalach muzyki klasycznej i współczesnej na Litwie i za granicą, w tym w Trzecim Międzynarodowym Kongresie Wiolonczelowym w Kobe (Japonia). Grał z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi Litwy i Białorusi, m.in. pod batutą S. Sondeckis, M. Dvarionaite, D. Katkus, J. Domarkas, S.Domarkas, M. Pitrenas, M. Barkauskas (Litwa); P. Berman (Hiszpania – Włochy), O. Grangean (Francja), N. Engelbrecht i E. Leonov (Białoruś), B. Raisky (Rosja).

Rimantas Armonas jest członkiem ARMONAS TRIO, ARMONAS – USS DUO. Koncert wykonany przez Armonas Trio w sali Filharmonii Narodowej Litwy w dniu 3 października 2003 roku, znalazł się w rozgłośniach 17 krajów Euroradio. Rimantas Armonas prowadzi kursy mistrzowskie, oraz seminaria interpretacyjne w wyższych uczelniach muzycznych Finlandii (1991-92), Białorusi (1994, 2003, 2004), Łotwy (1996, 2015, Academia Baltica’ 97), Holandii (2001), Francji (2010), Niemczech (2003-2012), Polsce (2010-2023), Szwecji (2004, 2006). Był członkiem jury międzynarodowych konkursów w Polsce, Białorusi, Mołdawii i Litwie. W swym repertuarze ma liczne prawykonania dzieł współczesnych kompozytorów z wielu krajów. Jest aktywnym wykonawcą nowej muzyki litewskiej, przygotował ponad 50 światowych premier współczesnych kompozytorów litewskich. Nagrywał często dla litewskich i zagranicznych rozgłośni radiowych, jak również w wielu krajach realizował  nagrania płytowe.

Prof. dr hab. Urszula Marciniec-Mazur 
 
Urodziła się w Rzeszowie. Ukończyła studia w klasie wiolonczeli Zdzisława Butora w Akademii Muzycznej im. Karola  Lipińskiego we Wrocławiu w 1989 roku. Po ukończeniu studiów w roku 1989, została zatrudniona w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W grudniu 2014 roku otrzymała tytuł profesora sztuk muzycznych.  Urszula Marciniec-Mazur jest jurorem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów i przesłuchań, ponadto prowadzi  kursy mistrzowskie i warsztaty metodyczne  w zakresie gry na wiolonczeli i kameralistyki zarówno w kraju, jak i za granicą. Jest promotorem przewodów doktorskich oraz recenzentem prac doktorskich, habilitacyjnych oraz postępowań profesorskich. 
Równocześnie z działalnością dydaktyczną prof. Urszula Marciniec-Mazur prowadzi działalność koncertową. Głównym nurtem aktywności artystycznej jest kameralistyka. 
W latach 1987-2001 jako muzyk- solista współpracowała z Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum. W latach 2002-2016 pełniła kolejno funkcję Prodziekana i Dziekana Wydziału Instrumentalnego. 
W uznaniu działalności pedagogicznej, artystycznej i organizacyjnej w 2011 roku została uhonorowana przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi,  w roku 2013  Medalem Komisji Edukacji Narodowej,  a w 2019 roku otrzymała Złoty Medal za Długoletnią Służbę. 

prof. dr hab.

Urszula Marciniec-Mazur

Dr hab., prof.AMP

Tomasz Lisiecki

Dr hab. Tomasz Lisiecki, prof. AMP 

Urodzony w Bydgoszczy, naukę gry na wiolonczeli rozpoczął w wieku 7 lat. Państwowe Liceum Muzyczne im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy ukończył z wyróżnieniem w klasie prof. Agaty Jareckiej.W 1999 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Stanisława Pokorskiego. Po studiach kontynuował naukę u prof. Kazimierza Michalika w Warszawie. Swoje umiejętności doskonalił również na kursach u Romana Jabłońskiego, Zary Nelsovej, Victorii Yagling. W latach 2003-2005 studiował na Universität der Künste w Berlinie, w klasie wiolonczeli barokowej Markusa Möllenbecka i Phoebe Carrai. Swoje umiejętności nad wykonawstwem muzyki dawnej doskonalił na kursach mistrzowskich Bach–Händel Akademie w Karlsruhe u Phoebe Carrai oraz u Jaap Ter Lindena. W roku 2012 uzyskał tytuł doktora sztuki na podstawie pracy poświęconej twórczości kameralnej F. Chopina i X. Scharwenki, a w 2019 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego. Prowadzi klasę wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Poznaniu,      a od roku 2022 jest na stanowisku visiting professor w Conservatorio C. Monteverdi w Bolzano. 

Tomasz Lisiecki należy do grona wiolonczelistów, którzy łączą praktykę wykonawczą w zakresie repertuaru muzyki romantycznej, współczesnej oraz muzyki dawnej. Koncertuje z licznymi zespołami i orkiestrami w Polsce i za granicą.  

Tomasz Lisiecki równolegle do pracy artystycznej i koncertowej prowadzi także szeroką działalność pedagogiczną. Jego uczniowie i studenci są laureatami licznych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów wiolonczelowych. Prowadził klasy mistrzowskie m.in. w Europejskim Centrum im. Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, podczas Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Mistrzowskich Kursów Wiolonczelowych w Szamotułach oraz Young Musician Summer Academy w Debreczynie na Węgrzech. W 2006 i 2010 roku został wyróżniony za pracę pedagogiczną Nagrodą Prezydenta Miasta Poznania, a w 2018 roku został uhonorowany Medalem Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania. Od dwudziestu lat, wraz z pianistą Pawłem Mazurem organizuje Mistrzowskie Kursy Wiolonczelowe oraz Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej im. Philippa i Xavera Scharwenki w Szamotułach. Tomasz Lisiecki jest również prezesem Fundacji Pro Cello, założonej w 2007 roku, wspierającej młodych polskich wiolonczelistów. 

Prof. Dr hab. Zdzisław Łapiński 

Urodzony w Krakowie w1956 roku, rozpoczął naukę gry na wiolonczeli w wieku lat 7, kończąc z wyróżnieniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną (obecnie Akademię Muzyczną) w Krakowie, a następnie kontynuując studia w Yale University. W 2012 ukończył studia podyplomowe MBA Zarządzanie Szkołą Wyższą na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. 

Był laureatem szeregu konkursów wiolonczelowych i kameralnych, zarówno krajowych jak i międzynarodowych – w Evian, Florencji, Poznaniu, Łodzi. 

Jako solista i kameralista koncertował m.in. we Francji, Niemczech, Włoszech, Szwajcarii, Jugosławii, USA, Brazylii, Japonii, Libanie, Wietnamie i na Malcie. 

W latach 1979 – 1981 był I wiolonczelistą orkiestry kameralnej „Capella Cracoviensis”. 

W latach 1981 – 1989 był koncertmistrzem Orkiestry PRiTV w Krakowie. W latach 1989 – 2012 był koncertmistrzem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. 

W 1992 roku założył Zespół Wiolonczel „CANTABILE”, którego jest kierownikiem artystycznym. Od 1997 roku jest także kierownikiem artystycznym Zespołu Kameralnego „Primo Allegro”. 

Od 1981 roku jest związany z Akademią Muzyczną w Krakowie, pełniąc obecnie funkcję Kierownika Katedry Wiolonczeli i Kontrabasu. Prowadzi kursy mistrzowskie w kraju i zagranicą a także zasiada w jury krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Jest Profesorem Wizytującym w Central Conservatory of Music w Pekinie. 

W latach 2008-2012 pełnił funkcję Prorektora ds. Współpracy Międzynarodowej, a w latach 2012-2016 był Rektorem Akademii Muzycznej w Krakowie. 

W latach 2012-2016 był Wiceprezydentem ABAM – the Association of Baltic Academies of Music. 

W latach 2016-2022 był członkiem Rady AEC – Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musiques et Musikhochschulen.

prof. dr hab.

Zdzisław Łapiński

prof.

Justus Grimm

Justus Grimm otrzymał pierwsze wstępne lekcje gry na wiolonczeli w wieku pięciu lat, początkowo od swojego ojca, następnie uczył się u Ulricha Vossa, Clausa Kanngiessera, a później u Fransa Helmersona w Sztokholmie i Kolonii. Wykazał się wybitnym talentem podczas różnych konkursów. Grając u boku pianisty Floriana Wieka, zdobył I nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Marii Canals w Barcelonie oraz nagrodę Niemieckiej Rady Muzycznej.

Koncerty solowe i kameralne wykonywał w całej Europie. Początek jego kariery w 1993 roku to znakomity występ solowy koncertu wiolonczelowego Matthiasa Pintschera „La Metamorfosi di Narciso” z Orkiestrą Filharmonii w Hamburgu. Następnie kontynuował solowe występy we współpracy z wieloma orkiestrami, m.in. English Chamber Orchestra, London Chamber Orchestra, Ukraińska Orkiestra Narodowa, Litewska Orkiestra Narodowa, Orchestre Symphonique de la Monnaie, Bonn Classical Philharmonic czy Brandenburg State Orchestra Frankfurt. W ramach swoich występów Justus Grimm był gościem w wielu najbardziej renomowanych salach koncertowych na świecie, takich jak Filharmonia Berlińska, Elbphilharmonie w Hamburgu, Filharmonia Kolońska, Theatre du Chatelet w Paryżu, Atheneum Bukareszt, Monachium Hercules Hall oraz Centrum Kultury w Lizbonie.

W 2012 roku jego wykonanie „Wariacji Rokoko” Piotra Czajkowskiego z Orchestre Symphonique de la Monnaie pod dyrekcją Carlo Rizziego było transmitowane na żywo z Palais des Beaux Arts w Brukseli w ramach produkcji telewizyjnej.

Justus Grimm rozwijał swoją niezwykłą karierę u boku znanych artystów, takich jak Abdel Raman El Bacha, Gerard Caussé, Augustin Dumay czy Stephen Kovacevich. Przyjmował zaproszenia na najważniejsze festiwale, m.in. Ludwigsburg Festspiele, Festival van Vlaanderen, Festival Musiq3, Lizbońskie Dias da Musica, Florilegio Salamanca Festival, SoNoRo Romania, Thy Chambermusic Festival, Forte Music Fest Almaty, Storioni Festival Eindhoven, Cantiere Di Montepulciano, Klara Music Festival w Brukseli czy Chiemgau Musikfrühling. Oprócz nagrań na żywo w wielu europejskich stacjach radiowych, wydał także płyty CD. Na uwagę zasługuje płyta Trio Wiek (Christina Fassbender, Justus Grimm i Florian Wiek) z utworami Philippe’a Gauberta, który otrzymał ocenę 5/5 od francuskiego magazynu Diapaison.

W 2012 roku nagranie z utworami George’a Enescu zostało wysoko ocenione przez prasę międzynarodową, a wkrótce potem nagranie utworów kameralnych Cesara Francka, zostało nagrodzone przez Prix Cecilia jako najlepsza płyta roku 2012.

Nauczanie odgrywa kluczową rolę w życiu artystycznym Justusa Grimma. Po nauczaniu w brukselskiej Chapelle Reine Elisabeth (2002-2003) oraz w Institut Superieur de Musique de Namur (2003-2008), otrzymał tytuł profesora wiolonczeli w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii w 2008 roku, gdzie pełni również funkcję Dyrektora Artystycznego od 2013 roku.

Gra na wiolonczeli z 1760 roku P.A. Testore. W sezonie 2022/2023 Justus Grimm dołączył do międzynarodowych festiwali/koncertów jako solista i pedagog w Belgii, Holandii, Szwajcarii, Hiszpanii, Rumunii, Niemczech, Polsce i na Litwie.

Skip to content