XVII MŁODZIEŻOWY MIĘDZYNARODOWY KONKURS WIOLONCZELOWY
im. KAZIMIERZA WIŁKOMIRSKIEGO
Poznań 4-8 grudnia 2024 roku
Pobierz Regulamin Konkursu w formacie pdf
REGULAMIN KONKURSU
XVII Młodzieżowy Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Kazimierza Wiłkomirskiego odbędzie się w Poznaniu, w dniach 4-8 grudnia 2024 r. Przesłuchania konkursowe przeprowadzone będą przy udziale publiczności w sali koncertowej Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego.
- Cele konkursu
- Wymiana doświadczeń artystycznych pomiędzy młodymi wiolonczelistami i pedagogami z różnych krajów.
- Motywowanie i promowanie młodych utalentowanych muzyków.
- Propagowanie muzyki Kazimierza Wiłkomirskiego oraz wiedzy o jego życiu i twórczości.
- Organizatorzy konkursu
- Organizatorem konkursu jest Centrum Edukacji Artystycznej.
- Współorganizatorem konkursu jest Miasto Poznań.
- Współorganizatorem konkursu jest Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego.
III. Jury
- Jury konkursu powołuje Dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej.
- Jury oceniać będzie poziom interpretacji Uczestników zgodnie z własnym, wewnętrznym regulaminem.
- Jury ocenia grę uczestników uwzględniając właściwe odczytanie tekstu, znajomość formy i umiejętność jej realizacji, interpretację i stylowość wykonania, walory brzmieniowe oraz wrażenia artystyczne.
- W trakcie przesłuchań konkursowych uczestnicy oceniani będą punktowo w skali 0-25 punktów.
- W grupie II i III do II etapu przechodzą uczestnicy, którzy otrzymali w I etapie średnią ocenę minimum 20 punktów.
- Jury ma prawo do dowolnego podziału nagród.
- Obrady Jury są tajne, a decyzje ostateczne i niepodważalne.
- Uczestnicy
- Konkurs odbywa się w trzech grupach wiekowych:
- I grupa do lat 13 – uczestnicy urodzeni po 31 grudnia 2010 roku,
- II grupa do lat 15 – uczestnicy urodzeni po 31 grudnia 2008 roku,
- III grupa do lat 17 – uczestnicy urodzeni po 31 grudnia 2006 roku.
- Laureaci Pierwszych nagród w poprzednich edycjach konkursu nie mogą uczestniczyć w tej samej grupie wiekowej w obecnym konkursie.
- Dopuszcza się możliwość udziału młodszych uczestników w starszej grupie wiekowej, pod warunkiem wykonania programu zgodnego z wymaganiami programowymi konkursu dla danej grupy wiekowej.
- Wymagania programowe
I grupa – do lat 13 (uczestnicy urodzeni po 31 grudnia 2010 r.)
Czas trwania prezentacji nie może przekroczyć 15 minut
- Jedna z etiud:
- Friedrich August Kummer – Etiudy op. 57
- Dwie kontrastujące części dowolnej sonaty następujących kompozytorów:
- Antonio Vivaldi (Edition Ricordi, Bärenreiter or Editio Musica Budapest)
- Benedetto Marcello (Editio Musica Budapest)
- Georg Philipp Telemann (Bärenreiter HM 13)
lub jedna z sonat:
- Antonio Vandini – Sonata F-dur (Edition Schott)
- Antonio Vandini – Sonata G-dur (Edition Schott)
- Utwór kompozytora pochodzącego z kraju uczestnika konkursu
II grupa – do lat 15 (uczestnicy urodzeni po 31 grudnia 2008 r.)
ETAP I
- Wybrana etiuda lub kaprys – do wyboru:
- Auguste Franchomme – 12 etiud op. 35
- Auguste Franchomme – 12 kaprysów op. 7
- Kazimierz Wiłkomirski – do wyboru:
- Aria
- Wokaliza
- I i II część lub III i IV część z wybranej sonaty*:
- Andrea Caporale – 6 Sonat (Edition Granzino)
- Francesco Geminiani – 6 Sonat (Edition Peters Frankfurt)
- Benedetto Marcello – 6 Sonat (Editio Musica Budapest)
- Georg Ph. Telemann – Sonata D-dur (Bärenreiter HM 13)
- Antonio Vivaldi – 9 Sonat (Edition Ricordi, Bärenreiter lub Editio Musica Budapest).
Mile widziane wykonania w wersji oryginalnej, z towarzyszeniem basso continuo. Organizatorzy przewidują osobę realizującą partię drugiej wiolonczeli. Uczestnik może wykonać utwór z własnym wiolonczelistą akompaniującym.
*Tylko określone wydania tekstu muzycznego
ETAP II
- Johann Sebastian Bach – dwie części (bez powtórek) z Suit na wiolonczelę solo do wyboru:
- I Suita G-dur BWV 1007 – Allemande i Courante lub Sarabande
i Gigue - II Suita d-moll BWV 1008 – Allemande i Courante lub Sarabande
i Gigue - III Suita C-dur BWV 1009 – Allemande i Courante lub Sarabande
i Gigue
- I lub II i III część koncertu do wyboru:
- Luigi Boccherini – Koncert G-dur G.480
- Georg Goltermann – Koncert nr 3 h-moll op.51
- Georg Goltermann – Koncert nr 4 G-dur op. 65
- Joseph Haydn – Koncert D-dur Hob. VIIb: 4
- Julius Klengel – Conertino C-dur op. 7
- Carl Stamitz – Koncert C-dur
- Carl Stamitz – Koncert G-dur
- Utwór wirtuozowski – do wyboru:
- Artemij Ajwazjan – Etiuda koncertowa
- Luigi Boccherini – Rondo
- Emil Dunkler – La Fileuse op. 15
- Gabriel Urbain Faure – Papillon op. 77
- Daniel van Goens – Scherzo op.12
- Samuel Kossowski – Polonez z Introdukcją C-dur
- David Popper – Polonez d-moll op. 14
- David Popper – Tarantella op. 33
- Camille Saint-Saëns – Allegro appassionato op. 43
III grupa – do lat 17 (uczestnicy urodzeni po 31 grudnia 2006 r.)
ETAP I
- Wybrana etiuda – do wyboru z:
- David Popper – „Hohe Schule” op. 73
- Kazimierz Wiłkomirski – do wyboru:
- Mazurek
- Poemat
- Część I i II lub część II i III sonaty do wyboru z*:
- Luigi Boccherini – 19 Sonat ( Edition Ricordi lub Zanibon)
Mile widziane wykonania w wersji oryginalnej, z towarzyszeniem basso continuo. Organizatorzy przewidują osobę realizującą partię drugiej wiolonczeli. Uczestnik może wykonać utwór z własnym wiolonczelistą akompaniującym.
*Tylko określone wydania tekstu muzycznego.
ETAP II
- Johann Sebastian Bach – Preludium z następujących Suit solo na wiolonczelę:
- I Suita G-dur BWV 1007
- II Suita d-moll BWV 1008
- III Suita C-dur BWV 1009
- IV Suita Es-dur BWV 1010
- Utwór na wiolonczelę solo do wyboru:
- Ernest Bloch – I Suita: części I i II lub części III i IV (Broude Brothers)
- Benjamin Britten – Suita Nr 1 op. 72: Canto I – I Fuga lub IV Marcia – Canto terzo (Faber)
- Gaspar Cassado – Solo-Suita: część I (Universal)
- George Crumb – Sonata na wiolonczelę solo: część I lub część 2 (Peters)
- Sofia Gubaidulina – “10 Präludien”: 2–3 preludia do wyboru (czas 6 minut) (Sikorski Verlag)
- Hans Werner Henze – Serenada: 5 części do wyboru (Schott)
- Paul Hindemith – Sonata op. 25 nr 3: części I do III lub części III do V (Schott)
- Volker David Kirchner – „Und Salomo sprach …” (Schott)
- Witold Lutosławski – Sacher-Variation
- Enrico Mainardi – „7 Studi brevi”: części I do IV lub części IV do VII (Schott)
- I lub II i III część koncertu do wyboru:
- Joseph Haydn – Koncert C-dur Hob. VIIb: 1
- Dymitr Kabalewski – Koncert nr 1 g-moll op. 49
- Anton Kraft – Koncert C-dur
- Edouard Lalo – Koncert d-moll
- Siergiej Prokofiew – Concertino g-moll op. 132
- Camille Saint-Saëns – Koncert nr 1 a-moll op. 33
I i II (zgodnie z Edition Peters do lit. H = takt 372) lub
II i III (zgodnie z Edition Peters od lit. F = takt 208)
lub
- Edward Elgar – Koncert e-moll op 85 cz.1 i 2
- Edward Elgar – Koncert e-moll op. 85 cz. 3 i 4
- Antonin Dvorak – Koncert h-moll op. 104 cz. 1
- Zgłoszenia – tryb ich przyjmowania
Uczestnik wypełnia formularz zgłoszenia dostępny na stronie internetowej konkursu oraz wysyła nagranie „na żywo” do dnia 20 października 2024 roku.
- Na stronie https://www.konkurs-wilkomirski.pl/
w zakładce „Zgłoszenia” należy pobrać formularz, wypełnić go przy użyciu komputera a następnie wydrukować i podpisany odesłać w formie elektronicznej na adres:
konkurs-wilkomirski@posm2.poznan.pl
- Należy dokonać i przesłać nagrania następujących utworów:
- W grupie I – Etiuda oraz wolna część sonaty
(w przypadku sonat Vandiniego całość sonaty) - W grupie II – Etiuda oraz wolna część sonaty
- W grupie III – Etiuda oraz wolna część sonaty
- Nie wymagamy od uczestników nagrań, które generują poważniejsze koszty.
- Dopuszczalne jest nagranie wykonane telefonem komórkowym w jakości HD.
- Uprzejmie prosimy aby dokonując nagrania uczestnicy unikali pomieszczeń, które charakteryzują się pogłosem oraz ustawili urządzenie nagrywające w odległości nie większej niż 4 metry.
- Należy unikać filmowania na tle okien w ciągu dnia.
- Nagranie powinno obejmować całą sylwetkę uczestnika.
- Każdy utwór to jeden plik, który musi być nagrany w całości.
- Nagranie należy zrealizować jedną nieruchomą kamerą, bez cięć montażowych w trakcie wykonywania utworu i bez modyfikacji ścieżki dźwiękowej.
- Kwalifikacja kandydatów przeprowadzona będzie na podstawie przesłanych nagrań i odbywać się będzie w trybie TAK/NIE.
- Ocenie podlegać będzie właściwe odczytanie tekstu, znajomość formy i umiejętność jej realizacji, interpretacja i stylowość wykonania, walory brzmieniowe oraz wrażenia artystyczne.
- Lista uczestników zakwalifikowanych do konkursu udostępniona zostanie na stronie internetowej konkursu w dniu 31.10.2024 r.
- Wpisowe w wysokości 30 EURO (tylko dla uczestników z zagranicy) należy wpłacić do dnia 10.11.2024 r. na konto:
Towarzystwo im. Tadeusza Szeligowskiego ul. Bydgoska 4, 61-127 Poznań
Nr konta: PBS nr 70 9043 1070 2070 0059 4408 0001
- Wpisowe nie podlega zwrotowi, jeżeli uczestnik zrezygnuje z udziału w konkursie.
- Zgłoszenia nadesłane po terminie nie zostaną przyjęte.
- Ostateczna lista uczestników konkursu udostępniona zostanie na stronie internetowej konkursu w dniu 15.11.2024 r.
Aby wysłać zgłoszenie do XVII Młodzieżowego Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Kazimierza Wiłkomirskiego należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:
- Pobierz FORMULARZ ZGŁOSZENIA
- Wypełnij interaktywny formularz przy użyciu komputera
- Wydrukuj wypełniony formularz, zbierz potrzebne podpisy a następnie wyślij na adres: konkurs-wilkomirski@posm2.poznan.pl
- Prześlij nagrania utworów przy pomocy serwisu WeTransfer, wpisując odpowiednio w pola:
Email to – konkurs-wilkomirski@posm2.poznan.pl
Your email – adres email podany w formularzu zgłoszenia
Title – Imię i Nazwisko uczestnika Konkursu
VII. Przesłuchania
- Konkurs w grupie I jest jednoetapowy, w grupie II i III przeprowadzony będzie w dwóch etapach. Przesłuchania odbywać się będą przy udziale publiczności w porządku alfabetycznym, po wylosowaniu przez Komisję Kwalifikacyjną litery, od której rozpocznie się nazwisko pierwszego z uczestników.
- Uczestnicy zgłoszą się w Sekretariacie Konkursu i okażą dowód tożsamości do wglądu, najpóźniej na 1 godzinę przed planowanym występem w I etapie konkursu.
- Ze względów organizacyjnych i promocyjnych Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w kolejności przesłuchań w ramach porządku jednego dnia. W razie choroby Uczestnika, potwierdzonej opinią lekarza może on uzyskać zgodę na występ poza ustaloną kolejnością – na końcu etapu. W tym wypadku nowa kolejność obowiązywać będzie do końca Konkursu.
- Uczestnicy konkursu występują z własnym akompaniatorem oraz wiolonczelistą realizującym partię basso continuo. W przypadkach uzgodnionych indywidualnie a wynikających z przyczyn obiektywnych, uczestnicy będą mogli wystąpić z pianistą akompaniatorem oraz wiolonczelistą zatrudnionym przez Organizatora konkursu.
- Program każdego etapu należy wykonać z pamięci.
- Szczegółowy harmonogram przesłuchań konkursowych zostanie umieszczony na stronie https://www.konkurs-wilkomirski.pl/ po zamknięciu listy zgłoszeń.
VIII. Nagrody
- Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymują dyplomy uczestnictwa.
- Dla określonych przez jury laureatów trzech pierwszych miejsc w każdej grupie wiekowej przyznaje się dyplomy laureata oraz przewiduje nagrody finansowe i nagrody specjalne.
- Tytuł Laureata Konkursu, w przypadku uczestników grupy I przysługuje uczestnikowi, który za prezentację konkursową uzyskał minimum 21 punktów, a w przypadku grupy II i III, uczestnikowi, który w II etapie konkursu uzyskał punktację nie mniejszą niż 21 punktów.
- Tytuł Finalisty Konkursu otrzymuje uczestnik I grupy , który uzyskał wyróżnienie jak również uczestnik II etapu grupy II i III.
- Przewiduje się nagrody specjalne w grupie II i III za wykonanie utworu Kazimierza Wiłkomirskiego.
- Jury może przyznać dyplomy wyróżnienia nauczycielom prowadzącym oraz pianistom-akompaniatorom.
- Laureat konkursu Centrum Edukacji Artystycznej uzyskuje uprawnienia, o których jest mowa w:
- 44zh ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (otrzymanie najwyższej pozytywnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych artystycznych, zwolnienie z egzaminu promocyjnego),
- 132 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (przyjęcie w pierwszej kolejności do szkół ponadpodstawowych).
Finalista konkursu CEA (tj. Uczestnik, który zakwalifikował się do najwyższego etapu konkursu lub w przypadku konkursu jednoetapowego otrzymał wyróżnienie) otrzymuje uprawnienia, o których jest mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 162 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (przeliczanie na punkty poszczególnych kryteriów podczas postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych).
- Na zakończenie konkursu odbędzie się Koncert Laureatów
z programem wyznaczonym przez jury, w którym laureaci są zobowiązani wziąć udział bez honorarium.
- Inne
- Zastrzega się prawo do nagrań radiowych i telewizyjnych podczas trwania konkursu bez dodatkowego wynagrodzenia dla uczestników. Organizatorzy nie zezwalają na dokonywanie nagrań prywatnych w sali koncertowej w trakcie przesłuchań.
- Uczestnicy konkursu przenoszą nieodpłatnie na organizatorów swoje autorskie prawa majątkowe związane z:
- wykonywaniem utworów podczas konkursu,
- wykonywaniem utworów podczas koncertu laureatów.
- Przyjęcie zgłoszenia będzie równoznaczne z zawarciem umowy udziału w konkursie na warunkach określonych niniejszym regulaminem.
- W trybie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych U. UE. L. 119.1 z dnia 4 maja 2016r), zwanego dalej RODO, informujmy, że:
- Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego jest współadministratorem wszystkich danych osobowych niezbędnych w zakresie przygotowania i przeprowadzenia niniejszego konkursu.
- Informacja
o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się na stronie konkursu:
https://www.konkurs-wilkomirski.pl/
- Centrum Edukacji Artystycznej ul. Mikołaja Kopernika 36/40, 00-924 Warszawa jest współadministratorem wszystkich danych osobowych niezbędnych do zrealizowania zadań organizatora konkursu określonych przepisami prawa w tym wynikających
ze sprawozdawczości wykonawcy wobec organizatora. - Informacja o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się na stronie:
https://cea-art.pl/ochrona-danych-osobowych/
- Uczestnicy konkursu rezerwują zakwaterowanie we własnym zakresie.
- Uczestnicy proszeni są o sprawdzenie ewentualnej potrzeby posiadania wizy wjazdowej do Polski. W przypadku takiej potrzeby Organizator dostarczy zaproszenie.
- We wszystkich sprawach organizacyjnych wykraczających poza kompetencje Jury prawo decyzji ma Dyrektor POSM2. Jego decyzje są ostateczne.
- Dodatkowych informacji udzielają pracownicy sekretariatu konkursu, który mieści się w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. nr 2 ul. Bydgoska 4.
- Dodatkowych informacji udziela sekretariat konkursu, który mieści się w Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I stopnia nr 2, ul. Bydgoska 4 61-127 Poznań
Tel.61 877-45-26